COMPOZIȚIE MASTER CLASS

Compozitorii și aranjorii care au contribuit la realizarea repertoriului pentru concertele susținute de Corul și Orchestra Consonantis, au dovedit deja de două ori, că pot face o muncă excelentă. Cu scopul de-a aduce Dumnezeului nostru o „jertfă fără cusur”, așa cum spune și Sfânta Scriptură, ei se străduiesc ca și din punct de vedere tehnic, totul să fie cât mai calitativ. Pentru a le da o mână de ajutor și – în același timp – un prilej de a interacționa în mod direct, s-au organizat în data de 2 și 3 februarie 2018, o acțiune dedicată lor. Este vorba despre masterclass-ul de compoziție ,,Relația text-muzică în creația vocal-simfonică” susținut de conf. univ. dr. Cristian Bence-Muk, autoritate în domeniul compoziției și cadru didactic al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.

În vederea inducerii unei atmosfere cât mai destinse și relaxate, prima dintre întâlniri, sub forma unui atelier de lucru, a avut loc vineri seara, 2 februarie, la locuința lui Kenneth Tucker care ne-a primit cu brațele deschise. Ca moment introductiv gazda a prezentat două poezii de George Herbert, anticipând astfel subiectele de discuție care, spre plăcuta surprindere a invitațiilor, au vizat atât aspecte personale pe care un compozitor creștin le întâmpină în carieră, precum motivația care stă la baza creației sale sau perspectiva pendulării artei între sacru și profan. Unul dintre scopurile acestei întâlniri a fost atins în momentul în care cei prezenți au simțit libertatea de deschidere, vorbind și relatând exclusiv din experiențele proprii, dar mai ales pe baza și în raport continuu cu învățătura biblică.

Ziua a doua a fost organizată pe structura unui curs de măiestrie susținut de conf. univ. dr. Cristian Bence-Muk. În prima parte, a fost prezentată o scurtă incursiune în etapele stilistice ale istoriei muzicii – de la muzica gregoriană și până la lucrări contemporane – fiind permanent subliniată importanța relației dintre text și muzică, pornind de la premiza afirmată de evanghelistul Ioan în primul verset al evangheliei sale: „La început era Cuvântul”. În această direcție, domnul Bence a făcut directă trimitere la arta retoricii care stă la baza muzicii cu text, susținându-și opinia prin capodopere reprezentative ale fiecărei epoci muzicale.

Dacă în prima parte analiza a vizat „marea muzică”, așa cum a numit-o dumnealui, în următoarea parte compozitorul ne-a prezentat analize concret aplicate pe lucrări din creația proprie: Apocalipsa, lucrare vocal-simfonică fundamentată pe relatarea cărții biblice omonime, ce se structurează în patru părți cu prolog și epilog, și aranjamente a cinci colinde folclorice românești: Iată! Vin colindătorii, Maria se preumbla, Scoală, gazdă, din pătuț, Am plecat să colindăm și Astăzi s-a născut Hristos.

În cele din urmă, domnul Bence a aplicat aceeași analiză și asupra câtorva dintre lucrările propuse de compozitori și aranjori în cele două concerte Consonantis, încurajând talentul lor și adăugând totodată eventuale sugestii tehnice pentru viitoare realizări ale creațiilor lor.

Participanți la acest eveniment al Asociației Consonantis au fost: Silviu și Carmina Bratu, Kenneth Tucker, Ruben Mureșan, Onișor Rodilă, Andrei Dunca, Sebastian Țună, Garai Zsolt, Iulian Teodorescu, Emanuel Bălăceanu, Emima Stan, Daniel Ilca, Monica Turtoi, Andrei Buliga, Alina Paneșiu, Giulia Șandor, precum și cei din echipa de organizare Consonantis.

Giulia Șandor, Anul III, Muzicologie, A.M.G.D.